Nagroda Culture.pl Superbrands dla Biblioteki Narodowej
Nagrodę Culture.pl Superbrands dla twórców i instytucji kultury, które najskuteczniej wspierają markę Polski za granicą, otrzymała w 2018 roku Biblioteka Narodowa za prowadzenie portalu POLONA. To specjalne wyróżnienie jest przyznawane przez Instytut Adama Mickiewicza w partnerstwie z Superbrands Polska. Werdykt kapituły ogłoszono w czwartek 24 maja podczas XII gali finałowej konkursu Superbrands Polska w Warszawie.
Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA została doceniona przez jurorów jako miejsce poszukiwań, ale często też przypadkowych, niespodziewanych spotkań z polskim dziedzictwem i historią. Setki tysięcy rękopisów, czasopism, fotografii, nut oraz map dostępnych jest dla każdego bez konieczności wychodzenia z domu. POLONA inspiruje nie tylko pasjonatów historii, ale też współczesnych twórców, którzy poszukują oryginalnych i autentycznych historii i dla których przeszłość stanowi punkt wyjścia do dalszych, artystycznych poszukiwań. Tak szeroka dostępność archiwów prezentowana przez POLONĘ w przystępny i atrakcyjny sposób stanowi doskonałe narzędzie promocji polskiej kultury na całym świecie.
Dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski odebrał statuetkę Culture.pl Superbrands z rąk Krzysztofa Olendzkiego, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, podczas XII gali finałowej konkursu Superbrands Polska w Warszawie w czwartek wieczorem. W tegorocznej edycji nagrodę otrzymała także Olga Tokarczuk.
Pisarka mówiła także o Cyfrowej Bibliotece Polona: "Przede wszystkim gratuluję mojej współnagrodzonej, a mianowicie Bibliotece Cyfrowej Polona, z której korzystam bardzo często, w której siedzę i godzinami całymi nie mogę wyjść. Kocham Polonę i cieszę się, że ta niesamowita praca została doceniona przez kapitułę i dzięki tej nagrodzie więcej osób będzie mogło się o Polonie dowiedzieć, albo po prostu tak doceniać ją, jak ja ją doceniam."
Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA należy do najnowocześniejszych bibliotek cyfrowych na świecie. Od jesieni 2017 roku funkcjonuje w odsłonie POLONA/2miliony, którą uruchomiono jednocześnie z opublikowaniem w jej zasobach dwumilionowego obiektu. Obecnie udostępnianych jest już prawie 2 mln 300 tys. obiektów: najcenniejsze skarby polskiej kultury i historii, na przykład Kronika Galla Anonima, rękopisy Kochanowskiego, Mickiewicza i Chopina czy rysunki Norwida i Baczyńskiego. Są tu dzieła reprezentujące cały przekrój dziedzin i epok: średniowieczne i renesansowe rękopisy iluminowane, najstarsze polskie książki drukowane, ryciny, rysunki, czasopisma oraz publikacje popularne – pocztówki, stare elementarze, książki dla dzieci, książki kucharskie czy dawne poradniki. Zasoby POLONY w ogromnej większości należą do domeny publicznej i mogą być przeglądane i pobierane w najwyższej jakości oraz wykorzystywane bez ograniczeń, także w celach komercyjnych. Biblioteka umożliwia pracę ze zbiorami, oferując system tworzenia i zachowywania notatek i komentarzy, zapamiętywania wyszukanych obiektów w osobistych kolekcjach itp.
Biblioteka Narodowa udostępnia w serwisie nie tylko swoje zbiory, ale też obiekty innych instytucji. Zdigitalizowany i udostępniony zbiór codziennie powiększa się o nawet 2000 obiektów.
Dzięki realizowanemu obecnie projektowi „Patrimonium – digitalizacja i udostępnienie polskiego dziedzictwa narodowego ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz Biblioteki Jagiellońskiej” zostały zakupione nowe urządzenia, które umożliwią zwiększenie tempa wzbogacania zasobu POLONY. Patrimonium, realizowane przez BN i Bibliotekę Jagiellońską, jest największym projektem w historii polskiego bibliotekarstwa. Finansowanie projektu pochodzi z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nagroda Culture.pl Superbrands jest przyznawana od 2012 roku. Dotychczas otrzymali ją: Krzysztof Warlikowski i Grzegorz Jarzyna (2012), Tomasz Stańko (2013), Agnieszka Holland (2014), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2015), Mariusz Treliński i Boris Kudlička (2016) oraz Lech Majewski i Muzeum Sztuki w Łodzi (2017).
Kapitułę nagrody wybierającą laureatów tworzy grono dziennikarzy kulturalnych dzienników i tygodników opinii: Bartek Chaciński („Polityka”), Wiesław Chełminiak („Do Rzeczy”), Krzysztof Kwiatkowski („Wprost”), Jacek Lutomski („Rzeczpospolita”), Piotr Mucharski („Tygodnik Powszechny”), Przemysław Skrzydelski („Sieci”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”) oraz Ewa Bogusz-Moore, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza i Monika Kowalewska, dyrektor projektu Superbrands Polska. Kandydatów nominowali dyrektorzy Instytutów Polskich, eksperci Instytutu Adama Mickiewicza i redakcja portalu Culture.pl.