Nowe wytyczne IFLA: Jak biblioteki mogą skutecznie wspierać edukację medialną?

Biblioteka Narodowa zachęca do zapoznania się z najnowszym dokumentem opublikowanym przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotecznych (IFLA) – „IFLA MLCE Guidelines”. Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dla bibliotekarzy, jak prowadzić efektywne i łatwe do wdrożenia działania z zakresu edukacji medialnej i informacyjnej (MIL).
Raport powstał w ramach europejskiego projektu Media Literacy Case for Educators (MLCE) i ma na celu wsparcie bibliotek w przeciwdziałaniu dezinformacji oraz rozwijaniu kompetencji cyfrowych i informacyjnych w społecznościach lokalnych. Jego ustalenia zostały oparte m.in. na bazie doświadczeń zdobytych podczas warsztatów z zakresu kompetencji medialnych Wszędzie, przez cały czas przeprowadzonych w Polsce, Chorwacji, Hiszpanii, Rumunii oraz Ukrainie. W Polsce warsztaty Wszędzie, przez cały czas były prowadzone przez Bibliotekę Narodową w drugiej połowie 2024 roku. W warsztatach wzięło udział około dwustu uczniów LXXXI LO im. Aleksandra Fredry w Warszawie, uczniów Warszawskiej Szkoły Ukraińskiej oraz młodych czytelników Biblioteki Pedagogicznej w Warszawie.
Najważniejsze rekomendacje dla bibliotek:
- wykorzystanie istniejących zasobów – prowadzenie działań edukacyjnych bez potrzeby dużych inwestycji,
- dostosowanie do lokalnych potrzeb – programy MIL powinny odpowiadać na realne wyzwania społeczności,
- współpraca z partnerami – angażowanie szkół, organizacji pozarządowych i innych instytucji,
- skalowalność działań – możliwość łatwego powielania i rozszerzania inicjatyw,
- edukacja przez aktywność – angażowanie uczestników w interaktywne formy nauki,
- ewaluacja i doskonalenie – systematyczne mierzenie efektów i dostosowywanie programów,
- dbałość o różnorodność i włączenie społeczne – zapewnienie dostępności dla różnych grup użytkowników.
Dokument podkreśla rolę bibliotek jako kluczowych centrów edukacji obywatelskiej i cyfrowej, wspierających budowę świadomego i odpornego społeczeństwa informacyjnego.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie IFLA:
IFLA MLCE Guidelines – pobierz dokument