Na kryzys – otwarty dostęp. E-czytniki nie podbiły uniwersytetów. Wyniki najnowszych badań na naszym blogu - Aktualności - Biblioteka Narodowa

EN

Na kryzys – otwarty dostęp. E-czytniki nie podbiły uniwersytetów. Wyniki najnowszych badań na naszym blogu

Spośród opublikowanych ostatnio na blogu BABIN 2.0 artykułów, przybliżających najświeższe zagraniczne piśmiennictwo naukowe z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, na szczególną uwagę zasługują materiały poświęcone wykorzystaniu czytników e-książek przez nowojorskich studentów oraz przegląd publikacji dotyczących otwartego dostępu (open access) w kontekście czasopism i zasobów elektronicznych.

babin.bn.org.pl

Przegląd literatury nt. otwartego dostępu z perspektywy czasopism: lata 2008–2009

W latach kryzysu finansowego, mającego swój początek w 2007 r., model otwartego dostępu zaczęto postrzegać powszechnie jako jedną z odpowiedzi na cięcia budżetowe i rosnące ceny subskrypcji czasopism oraz kryzys w sferze komunikacji naukowej. Również w środowisku bibliotekarskim wzrosła aprobata dla otwartych systemów, polityki wolnego dostępu do informacji, nowych standardów wymiany danych oraz komunikacji bazującej na sieci 2.0, a w czasopismach z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej ukazało się dużo publikacji poświęconych kwestiom open access. W omawianym artykule Open Access literature 2008-9: a serials perspective (Przegląd literatury nt. otwartego dostępu z perspektywy czasopism: lata 2008–2009), opublikowanym w czasopiśmie „Library Resources & Technical Services" dokonano przeglądu 350 artykułów, raportów i dokumentów rządowych z lat 2008–2009, koncentrując się na literaturze dotyczącej czasopism i zasobów elektronicznych, wybierając ostatecznie do bardziej szczegółowego omówienia kilkadziesiąt anglojęzycznych źródeł.

COLLINS M. Open Access literature 2008-9 : a serials perspective (Przegląd literatury nt. otwartego dostępu z perspektywy czasopism : lata 2008–2009) // Library Resources & Technical Services – Vol. 55, nr 3 (2011), s. 138- 147, bibliogr. 45 poz.

Czytaj całość omówienia na blogu BABIN 2.0

Wykorzystanie czytników e-książek wśród studentów

Choć przenośne czytniki e-książek są dostępne już od lat 90. ubiegłego wieku, dopiero niedawno, wraz z wprowadzeniem tańszych i bardziej zawansowanych modeli oraz pojawieniem się tabletów iPad, zyskały one większą popularność, a ich upowszechnienie może oznaczać istotne zmiany dla bibliotek. W omawianym artykule Adoption of e-book readers among college students: a survey (Rozpowszechnienie czytników e-książek wśród studentów: sondaż), opublikowanym w czasopiśmie „Information Technology & Libraries" zreferowano wyniki badania mającego na celu określenie podejścia nowojorskich studentów do własności e-książek i odtwarzających je urządzeń oraz zainteresowania tej grupy użytkowników wypożyczaniem z uczelnianych bibliotek pozycji w zgodnych z czytnikami formatach. Przedstawiono również, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu, możliwe przyczyny stosunkowo niskiej akceptacji tego typu narzędzi wśród odbiorców.

FOASBERG N.M. Adoption of e-book readers among college students: a survey (Rozpowszechnienie czytników e-książek wśród studentów : sondaż) // Information Technology & Libraries – Vol. 30, nr 3 (2011), s. 108-121, tab., bibliogr. 42 poz.

Czytaj całość omówienia na blogu BABIN 2.0

UDOSTĘPNIJ:

Aktualności