Polski Komitet Normalizacyjny
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest krajową jednostką normalizacyjną odpowiadającą za organizację działalności normalizacyjnej. PKN nie jest organem administracji rządowej, jest podmiotem prawa publicznego. Działa na podstawie ustawy z 12 września 2002 r. o normalizacji (zob. Podstawy prawne na stronie PKN)
Do najważniejszych zadań PKN należą:
- organizowanie i nadzorowanie działań związanych z opracowywaniem i rozpowszechnianiem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych,
- określanie stanu i kierunków rozwoju działalności normalizacyjnej,
- zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych,
- reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych, uczestnictwo w ich pracach oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji,
- inicjowanie i organizowanie pracy komitetów technicznych,
- organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych,
- opiniowanie projektów aktów wykonawczych związanych z normalizacją,
- uczestnictwo w krajowym systemie notyfikacji norm i aktów prawnych.
Przy PKN działają Organy Techniczne (OT), będące ciałami kolegialnymi powoływanymi przez Prezesa PKN do prowadzenia różnych działań związanych z normalizacją. Jednym z rodzajów Organów Technicznych są Komitety Techniczne (KT) powoływane do prowadzenia prac normalizacyjnych w określonych zakresach tematycznych.