Archiwum Jana Borkowskiego w Bibliotece Narodowej
Archiwum Polskiego Jazzu wzbogaciło się o dokumenty przekazane Bibliotece Narodowej przez Jana Borkowskiego, wybitnego krytyka jazzowego, dziennikarza Programu 3 Polskiego Radia, znanego z audycji Trzy kwadranse jazzu.
Do najcenniejszych nabytków należą: listy od saksofonisty Stana Getza, krytyka Aleksieja Bataszewa i fotoreportera Ryszarda Horowitza, oryginalny zapis nutowy Mojej ballady Krzysztofa Komedy ze ścieżki dźwiękowej do filmu Janusza Morgensterna Do widzenia, do jutra z 1960 roku oraz maszynopis przekładu Dziennika warszawskiego Dona Ellisa, opublikowanego pierwotnie w 1963 roku na łamach amerykańskiego Down Beatu. Ten ceniony amerykański trębacz jazzowy (1934–1978) był gwiazdą festiwalu Jazz Jamboree jesienią 1962 roku. Podczas pobytu w Warszawie prowadził szczegółowe zapiski, w których oceniał koncerty, ale także opisywał zwyczaje panujące w Polsce.
Wśród najciekawszych listów można wymienić te z przełomu lat 60. i 70., których nadawcami są: Zofia Komedowa, dziennikarze Franciszek Walicki i Roman Waschko, kompozytor Bogusław Schäffer, muzycy Jan Ptaszyn Wróblewski czy Jerzy Milian. Co ciekawe, w liście z 1960 roku Henryk Choliński (1932–2002), twórca audycji Wszystkie nagrania Charlie Parkera, pisze: „pokazał się nowy, bombowy tenorzysta na firmamencie polskiego jazzu […]. Jest to młody chłopaczek (podobno 18 lat)” oraz „chłopak jeszcze trochę surowy, ale najdalej za rok będzie już przewyższał Karolaków i Wróblewskich…”. Ten początkujący muzyk niebawem zamieni saksofon tenorowy na skrzypce, wyjedzie do USA i po latach stanie się jednym z najsłynniejszych skrzypków jazzowych świata. Mowa oczywiście o Michale Urbaniaku.
Archiwum Jana Borkowskiego obejmuje wiele dokumentów ilustrujących historię jazzu w Polsce. Do najciekawszych wypada zaliczyć dwustronicowy projekt statutu Polskiej Federacji Jazzowej z 1957 roku czy późniejszy projekt statutu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego liczący już 23 strony. Ponadto zebrane są tu dokumenty z działalności założonego w 1957 roku legendarnego Hot-Clubu Hybrydy, m.in. pismo nadające honorowe członkostwo klubu pisarzowi Leopoldowi Tyrmandowi, nawiasem mówiąc, autorowi książki U brzegów jazzu. Znaleźć tu także można materiały programowe z festiwalu Jazz Jamboree, który do roku 1965 roku odbywał się w Filharmonii Narodowej oraz z festiwali i konkursów jazzowych w Krakowie, Lublinie, Zamościu, Kaliszu i Olsztynie. Uwagę zwraca plik zaproszeń na jazzowe imprezy, takie jak Jazz Camping Kalatówki w 1960 roku. Jedno z zaproszeń skierowanych imiennie do red. Jana Borkowskiego na JJ ’62 zostało podpisane przez Józefa Waczkowa, późniejszego poetę i świetnego tłumacza literatury czeskiej.