Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Historyczne interpretacje utworów Fryderyka Chopina

skocz do menu

Aleksander Wielhorski - charakterystyka gry

Powrót

Walc As-dur op. 34 nr 1 w nazwie ma napis pochodzący od Chopina: Grande valse brillante. Aleksander Wielhorski w swojej interpretacji tego dzieła wspomniany tytuł realizuje wprost. Gra z rozmachem, wartko, lekko, mając na myśli typowego walca wiedeńskiego, do jakiego kompozytor w tym utworze nawiązuje. Gamy i pasaże wykonuje brawurowo i błyskotliwie, akompaniamentem w lewej ręce podkreśla trójdzielny rytm, lekko akcentując najniższe nuty basowe. W niektórych momentach (np. takt 93 i podobne miejsca dalej) akordy uderza arpeggio (czego nie ma w nutach), ulegając – jak się wydaje – własnej fantazji. Utwór ma charakter pogodny, ale w części środkowej pianista na krótko wprowadza element refleksji (takty 114-129), aby natychmiast powrócić do pierwotnego wyrazu muzycznego. Popisowa koda (od taktu 246) jest jakby apoteozą tego tańca. Interpretacja całości utworu dowodzi dużej wyobraźni, wrażliwości muzycznej i wirtuozowskich umiejętności pianistycznych, odznacza się elegancją, utrzymana jest w dobrym smaku.

Omawiane nagranie nie jest zapisem komercyjnym, o czym świadczy etykieta płyty pozbawiona oznaczeń i napisów fabrycznych. Prawdopodobnie powstało jako jednorazowy zapis gry; słychać w nim zahaczenia palcowe oraz niedograne dźwięki.

Zobacz także