Historyczne interpretacje utworów Fryderyka Chopina
Dziedzictwo Fryderyka Chopina przetrwało w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie nie tylko w postaci autografów dzieł kompozytora, ale także w przekazach dźwiękowych wybitnych artystów. Ta strona przypomina fakty biograficzne, działalność artystyczną i dorobek wykonawczy światowej sławy pianistów – interpretatorów muzyki wielkiego polskiego kompozytora.
Określenie kryterium historyczności interpretacji nie jest zadaniem łatwym i wymaga przeprowadzenia analizy muzykologicznej wielu nagrań dźwiękowych. W przypadku tej strony o historyczności nie decyduje cezura historyczna, ale przynależność do określonej grupy pianistów – urodzonych w XIX stuleciu, wykształconych i rozpoczynających karierę przed pierwszą wojną światową. Oznacza to, że odnotowane są wszystkie ich interpretacje, także, jak choćby w przypadku Mieczysława Horszowskiego, pochodzące z późnego okresu kariery artystycznej. Już w tej kilkudziesięcioosobowej grupie można odkryć wyraźne różnice w stylistyce wykonawczej: od dziewiętnastowiecznych interpretacji Teodora Leszetyckiego czy Ignacego Friedmana, traktujących zapis Chopina jako pewną dyspozycję wykonawczą, do wykonań modernistycznych Zofii Rabcewiczowej czy Roberta Casadesus, wiernych tekstowi nutowemu.
Strona ma charakter otwarty, będzie uzupełniana informacjami o kolejnych wykonawcach i ich interpretacjach, a także o nowych nabytkach Biblioteki Narodowej związanych z prezentowanym tematem.
Zrealizowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - program operacyjny „Fryderyk Chopin”.